torsdag, mai 07, 2009

Har du punktert...?

Jeg var innom Plantasjen denne uka for å kjøpe en matte etter tips fra Flittiglisene. Glad og fornøyd kom jeg ut på parkeringsplassen med to matter, en til å ha på trappa ute, og en til rommet til lillemor. Jeg la pakkenellikene i bilen og skulle til å hive meg i bilen og sette kursen hjemover da jeg hørte et par eldre damer snakke frustrert sammen bak meg..... 'Har du punktert....?'

Nei, det var ikke jeg som hadde parkert, men den eldste damen. Jeg kunne ikke bare kjøre avgårde, en tynn stemme inne i furiekona minnet om at det er kjekt å få hjelp i slike situasjoner, og jeg adlød. Gikk bort til damene og spurte om det var noe jeg kunne hjelpe med....?
'Har du skiftet hjul før da?????'

Jeg burde nok ha skjønt tegnene da og gått derfra, men min gode side gjorde at jeg ble. Har skiftet et par dekk opp gjennom årene og tenkte at dette skulle nok gå bra....
Men, hvor var dekket???

Damene ante heller ikke, og ringte rundt uten videre hell. Deretter var det å lese i manualen. Franske biler er tydeligvis ikke som andre biler... Men omsider fikk vi senket dekket frem fra under karosseriet, løsnet skruene, og jekket skulle monteres opp under bilen. Alt mens syrlige kommentarer strømmet utav den ene av damene, 'skal ikke, burde ikke, tenkte jeg det ikke...' osv. Jeg bet tennene sammen, smilte og lot som ingenting. Så kom det en mann og spurte om han kunne hjelpe...? Ja takk sa jeg, siden jeg ikke kjente til denne jekken var det kjekt å få litt hjelp. Bak meg hørte jeg 'ja sa jeg ikke..... tenkte jeg ikke...' og jeg bet tennene enda mer sammen.
Mannen fikk jekken opp, og snart var reservehjulet på, og jeg ryddet sammen tingene og la dem bak i bilen til damene, kostet av meg det værste av støvet og vannet fra søledammen. Da hørte jeg fra den snakkesalige damen 'har du noensinne møtt en slik hjelpsom mann?????'
'Jada' sa jeg mens tennene formelig knekte sammen i tusen biter i munnen min. 'De er så snille og hjelpsomme så, ha en videre god tur'.

Det blir nok en stund før jeg frivillig melder meg til å hjelpe noen, men tusen takk til deg kjære mann som kom og hjalp oss, du reddet nok en viss dame fra å få noen skikkelige utblåsninger fra furiekona.... *knis*

2 kommentarer:

Gladie sa...

Å fytti rakkern. Utrolig at du klarte gå derfra uten blåveis på noen av dem. godt jobba, Tove :)

Pauline sa...

Ja, utakk er verdens lønn....

God helg!
Klem.