fredag, august 14, 2009

Trenger du spenning i hverdagen?

Ja da anbefaler jeg deg å finne frem gummimerra og sykle avgårde langs trafikkerte veier. Skikkelig risikosport spør du meg! Annen såkalt ekstremsport blir som barnemat å regne mot å sykle gjennom bygater og stort sett alle steder hvor biler kan ferdes.
Jeg er ingen råsyklist, jeg velger veier utenom de mest trafikkerte veier og humper avgårde på brostein og dårlige grusveier. Jeg forsøker å ta hensyn til alle som ferdes i trafikken, men må si det begynner å tære hardt på respekten for endel bilister.
De eier veiene, og da snakker vi selvfølgelig i særlig grad om bilister med SUV. Snakker meg om å 'eie' veiene! Er det et krav til kjøpere av slike biler at man skal være blåst i huet?
Jeg vet jeg setter dette på spissen, mange SUV-kjørere er sikkert søte, snille kjekke og greie, men disse møter ikke jeg i trfikken!
De hiver seg ut i veiene rett foran deg når de har vikeplikt. Skal alltid kjøre forbi, selv om de skal ut i neste avkjørsel og da er det bare å stå på bremsene for ikke å bli med dem inn i svingen.
De passer på å kjøre i full speed gjennom søledammene så de er sikre på at du fikk med deg at de passerte, og at du bare kan glemme å komme deg innom butikken på vei hjem fra jobb siden du er dryppende våt av sølevann.
Jotakk, jeg er like glad hver dag jeg kommer meg velberget hjem.
Hvorfor skal det være slik?
Hvorfor skal enkelte bilister ha som oppfatning at enhver trafikkdrept syklist har fortjent det?
Dette er ikke et utsagn ut i luften fra meg, men sitert fra skrevne og uttalte ord.
Jeg er sjokkert!

Men selvfølgelig finnes det snille bilister!
Senest i går stoppet en drosjesjåfør for meg mens jeg sto og ventet på klar bane over st kryss. Han hadde ikke vikeplikt for meg, men stoppet smilende og vinket meg frem.
Det gjorde dagen min, og jeg ble i perlehumør.
Takk til deg!

3 kommentarer:

små og store drømmer sa...

Hei hei :)

Jeg tror jeg er av de som ikke liker syklister i trafikken.
Bruker du ikke hjelm er du ikke bilist nok. (i mine øyne)
Dessuten møter jeg billister på vei til jobb hveeer dag som enten: ikke stopper for fotgjengere og nesten meier dem rett ned, mens jeg med bil stopper. Eller så triller de ut i lyskrysset mens det er rødt lys. Bare fordi det ikke kommer noen biler og sykler videre.
Bilister kan da ikke gjøre det? Dessuten er det mange som svinger inn på fortauet og fortsetter der om de kommer til et rødt lys.
Jeg er sikker på om politiet hadde tatt en storauksjon mot syklister og gitt dem bøter for ikke bruk av hjelm og sykling på rødt lys, så hadde det finansiert bomringen i Oslo. Sånn for å sette det på spissen..
Men, de syklistene som følger trafikkreglene, de har jeg respekt for!!!!!! :) :)
Klem klem
(følte plutselig jeg ble veldig engasjert nå. Hehe)

Unknown sa...

Hei!
Skal ikke begi meg inn på noen diskusjon her, jeg forholder meg nøytral... LOL
Men jeg skjønner frustrasjonen din.

Vil bare si at jeg regner med å legge ut hekleoppskriften i løpet av dagen...., så koselig at du likte de!

Ha en fin dag!

Torill sa...

Som om man ikke blir nok bløt fra før i dag... Så kommer det jammen en skvett fra en SUV... Fy flate! Bra det er fredag:0)
klem fra en snill Passatkjører

God helg snuppa!!